Jak dbać o seniora na początku wiosny?

bestcare-warszawa-opieka-nad-seniorem-wiosna.jpg

 

Marzec i kwiecień to czas dużych zmian w przyrodzie. Kończy się okres zimy i zaczyna wiosna. Każdy z nas czeka na dłuższe i cieplejsze dni, kiedy będzie można wyjść na spokojny spacer, wypatrywać pierwszych kwiatów i zielonych liści.

Zachodzące w tym czasie zmiany warunków pogodowych – między innymi temperatury oraz ciśnienia atmosferycznego – często mają jednak negatywny wpływ na samopoczucie i zdrowie osób słabszych. W tej grupie są też osoby starsze, zwłaszcza te, które cierpią na choroby związane z sercem czy nadciśnieniem.

Jakie są objawy przesilenia wiosennego u seniorów? Jak opiekunka osoby starszej może zadbać o dobre samopoczucie swojego podopiecznego, zarówno w sensie fizycznym, jak i psychicznym?

 

Przesilenie wiosenne u seniorów – objawy

Wiosenne zmęczenie może odczuwać każdy człowiek. Seniorzy, ze względu na swój wiek jak i choroby, mogą jednak zmagać się z nim nieco dłużej, nawet przez kilka tygodni.

Charakterystyczne objawy przesilenia u osób starszych to:

  • nadmierna senność,
  • ciągłe zmęczenie,
  • zdenerwowanie, drażliwość, zmienność nastroju,
  • zmniejszenie odporności na stres,
  • bóle głowy,
  • ból mięśni i stawów,
  • problemy ze skupieniem i koncentracją,
  • apatia i brak motywacji do działania.

Zmęczenie i złe samopoczucie mogą prowadzić do ogólnego osłabienia organizmu, a co za tym idzie również obniżenia jego odporności. Osoba starsza staje się bardziej podatna na infekcje, które mogą prowadzić do poważniejszych stanów chorobowych.

Na szczęście z wiosennym zmęczeniem u seniorów możemy skutecznie walczyć i na wiele sposobów wspomagać swojego podopiecznego.

 

Ruch na świeżym powietrzu

Dobrym sposobem na walkę z objawami wiosennego zmęczenia jest ruch.

Wczesną wiosną pogoda może być bardzo zmienna i nie zawsze zachęcać do aktywności na świeżym powietrzu. Wykorzystajmy jednak każdy słoneczny dzień, by nasz podopieczny zażywał ruchu na zewnątrz. Wystarczy nieśpieszny, spokojny spacer do pobliskiego parku. Świeże, rześkie powietrze dotleni organizm i będzie miało zbawienny wpływ na kondycję seniora. Pozytywnie wpłynie na pracę układu krążenia i oddechowego, pomoże uregulować poziom ciśnienia tętniczego, wzmocni odporność oraz pobudzi wydzielanie endorfiny i serotoniny, nazywanych potocznie hormonami szczęścia.

Dodatkowo promienie wiosennego słońca padające na skórę sprawią, że w organizmie osoby starszej będzie wytwarzana witamina D. W korzystny sposób wpływa ona na odporność oraz przyswajanie wapnia.

Jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych warto zachęcać seniora do większej aktywności fizycznej, np. nordic walking czy jazdy rowerem, które pomogą utrzymać sprawność mięśni i stawów.

Za każdym razem, gdy wychodzimy z osobą starszą na zewnątrz dopilnujmy, by była ubrana odpowiednio do pogody i panującej danego dnia temperatury.

Jeśli zdrowie seniora nie pozwala na spacery, ani na większą aktywność ruchową na zewnątrz dobrym pomysłem jest spędzanie wolnego czasu na nasłonecznionym balkonie czy tarasie.

 

Wiosenna dieta dla seniora

Zimowa dieta niekoniecznie dobrze wpływa na organizm seniora. Ponieważ świeże warzywa i owoce są wtedy trudniej dostępne osoba starsza może borykać się z różnego rodzaju niedoborami. Nieraz warto, jeśli lekarz tak zaleci, uzupełnić potrzebne składniki odpowiednimi dla seniora suplementami. Dotyczy to zwłaszcza witaminy D. Zimą, gdy brakuje słońca, jest ona gorzej wytwarzana przez organizm, a ma duże znaczenie nie tylko z punktu widzenia odporności, ale także zdrowych kości.

Wraz z nadejściem wiosny pojawiają się nowalijki, czyli młode warzywa, takie jak sałata, pomidory, rzodkiewki, ogórki, marchewka, szczypiorek, cebula dymka, natka pietruszki czy rzeżucha. Jeśli pochodzą z zaufanego źródła i nie były nadmiernie pryskane warto włączyć je do diety seniora. Zawierają nie tylko dużo witamin i mikroelementów, ale także błonnik. Jeżeli senior nie może spożywać ich na surowo najlepiej gotować je na parze. Jest to sposób obróbki termicznej, który w najmniejszym stopniu pozbawia je składników odżywczych. Warzywa i owoce można podawać również w formie przecierów, soków czy zup.

W pierwszych tygodniach wiosny, kiedy pogoda jest zmienna i łatwo o infekcje, trzeba poprzez dietę zadbać o układ odpornościowy seniora. Ważne są tu kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Można je znaleźć w tłustych rybach morskich, jak śledź i łosoś. Ryby zawierają ponadto kwas foliowy, magnez, miedź, fosfor, witaminy B. Wpływają one na lepszy nastrój i pamięć, zapobiegają chorobom nowotworowym, poprawiają wzrok i kondycję skóry.

Na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego ma też duży wpływ witamina C. Znajdziemy ją w dużych ilościach np. w papryce, zwłaszcza żółtej, a także w kiszonkach, cytrusach, owocach jagodowych, pomidorach, dzikiej róży, aronii czy zielonych warzywach, jak szpinak i brukselka. Dużo witaminy C zawiera również natka pietruszki.

Na wiosnę warto podsunąć też naszemu podopiecznemu orzechy. Choć mają dużo kalorii są jednocześnie doskonałym źródłem witaminy E, która wspomaga redukcję cholesterolu. Zawierają też nienasycone kwasy tłuszczowe, które działając przeciwzakrzepowo pozytywnie wpływają na naczynia krwionośne. Orzechy przyczyniają się też do lepszego funkcjonowania mózgu, poprawiają koncentrację i pamięć.

Oprócz tego w wiosennym jadłospisie osoby starszej należy uwzględnić m.in. zdrowe tłuszcze roślinne, chudy drób, nabiał dobrej jakości, pieczywo pełnoziarniste, kasze i razowe makarony.

Przygotowując posiłki dla seniora oczywiście pamiętajmy, by były one dostosowane do jego stanu zdrowia, czyli konkretnych dolegliwości, np. cukrzycy, niewydolności nerek, chorej wątroby itp.

 

Odpowiednie nawodnienie organizmu

W chłodniejszych miesiącach osoby starsze często zapominają o piciu odpowiedniej ilości wody lub innych napojów. Niedostateczne nawodnienie organizmu może wzmagać odczuwane w czasie przesilenia wiosennego pogorszenie samopoczucia, uczucie zmęczenia i senności. Dlatego tak ważne jest, żeby senior spożywał odpowiednią dla niego ilość płynów – dziennie to około 1,5 do 2 litrów.

Najlepsza jest niegazowana woda mineralna. Można dodawać do niej plasterki owoców lub warzyw, na przykład cytryny, ogórka czy pomarańczy. Dobrym wyborem są herbatki i napary ziołowe, np. z mięty czy szałwii. Warto też sięgnąć po świeżo wyciskane, rozrzedzone wodą soki owocowe lub warzywne czy słaby kompot.

Z diety seniora powinniśmy wykluczyć za to napoje alkoholowe, ograniczyć mocną kawę i mocną, czarną herbatę. Unikajmy też napojów gazowanych. Pochodzący z nich dwutlenek węgla, poprzez drażnienie zakończeń nerwowych w ścianie żołądka, hamuje uczucie pragnienia.

Opiekun lub opiekunka osoby starszej powinni często przypominać podopiecznemu o konieczności przyjmowania płynów. Niech ulubione napoje będą w łatwo dostępnym miejscu, pod ręką i na widoku, umieszczone w małych butelkach lub kubkach.

 

Zdrowy i spokojny sen

Okres przesilenia wiosennego i wczesna wiosna to czas, kiedy trzeba zwrócić szczególną uwagę na regenerację organizmu osoby starszej. Niezbędny jest do tego głęboki, całonocny i nieprzerwany sen. Co możemy zrobić, by o to zadbać?

Kolację nasz podopieczny powinien zjeść około trzech godzin przed pójściem do łóżka. Nie należy wtedy podawać ciężkostrawnych potraw, kawy i mocnej herbaty. Dzięki temu w czasie nocnego wypoczynku trawienie będzie prawidłowe. Trzeba też dobrze przygotować pokój do spania. Sypialnia osoby starszej powinna być wywietrzona. Nie może być w niej zbyt ciepło, bo to utrudnia zasypianie i może sprzyjać budzeniu się w nocy. Jeżeli mimo tego senior ma problemy z zaśnięciem, warto podać mu uspokajającą, ziołową herbatkę.

 

Zajęcia aktywizujące dla seniora

Przesileniu wiosennemu mogą towarzyszyć rozdrażnienie, zdenerwowanie, zły nastrój, a nawet stany depresyjne. Dlatego opiekunka osoby starszej powinna w tym czasie zadbać również o psychikę swojego podopiecznego. Najpierw dobrze jest dowiedzieć się, co sprawia seniorowi radość i co lubi robić. Później stworzyć warunki i zachęcać do ulubionych zajęć. Najlepiej, by były to czynności kreatywne, wymagające intelektualnego zaangażowania, mobilizujące mózg do pracy i pobudzające emocjonalnie.

Jeśli stan zdrowia to umożliwia, dobrze by podopieczny mógł spotykać się ze znajomymi i miał dostęp do rozrywek kulturalnych.

Przeczytaj też: Jak dbać o pamięć i sprawny umysł seniora?

 

Przesilenie wiosenne jest etapem przejściowym. Towarzyszące mu zmęczenie po najwyżej paru tygodniach powinno minąć. Opiekunka osoby starszej powinna jednak obserwować swojego podopiecznego. Jeżeli typowe objawy trwają zbyt długo lub się nasilają powinniśmy skontaktować się z lekarzem. Mogą być niestety wynikiem innych, poważniejszych dolegliwości.

 

Photo: © Syda Productions – stock.adobe.com

Best Care Logo

Copyright 2024 - Best Care - Opieka seniora, osób starszych Warszawa